Stwierdzenie, że kapitał ludzki pełni kluczową rolę w każdym przedsiębiorstwem dziś brzmi niemal jak banał. Znaczenie stosunków międzyludzkich i kontaktów między pracownikami, a także między pracownikami i kadrą kierowniczą są dziś uwzględniane w każdej teorii zarządzania. Działy zarządzania zasobami ludzkimi, określane też mianem human resources management, zajmują istotne miejsce w każdej współczesnej organizacji.
Dlaczego dobre relacje pracowników są takie ważne
Personel to trzon każdej firmy. Dlatego większość teorii zarządzania kładzie dziś nacisk na rozwijanie ludzkiego potencjału. Większość szkoleń dla kadry pracowniczej skupia się dziś na kształtowaniu umiejętności pracy zespołowej i sprawnej komunikacji z innymi. Doskonalenie personelu powinno być w interesie każdego menedżera.
Rozwój kompetencji, wiedzy i zdolności interpersonalnych pracowników to klucz do zwiększenia wyników sprzedażowych firmy. Sprawnie współpracująca kadra jest w stanie osiągnąć wyższy poziom efektywności. Umiejętna praca w grupie przekłada się pozytywnie na ogólną atmosferę w miejscu pracy. Ta z kolei ma kluczowe znaczenie dla tego, jak pracownicy będą się czuć w firmie i jaki będzie ich poziom motywacji.
Coraz częściej zwraca się uwagę na to, że istnieje szereg czynników, które dla motywacji mają większe znaczenie niż pieniądze. Kwestia ta stała się przedmiotem zainteresowania psychologii organizacji. Badania wykazały, że wzrastająca płaca wpływa na poziom satysfakcji z wykonywanej pracy tylko do pewnego poziomu. Większe znaczenie okazują się mieć aspekty pozamaterialne, takie jak poczucie przynależności i wrażenie, że wykonywana przez nas praca ma jakiś sens. Także kontakt z innymi pracownikami ma w tym kontekście ogromne znaczenie.
Relacje interpersonalne są ważne dla ogólnego szczęścia fizycznego i emocjonalnego. Stworzenie atmosfery w miejscu pracy, która sprzyja zawieraniu się więzi może przynieść szereg pozytywnych skutków dla ogólnej kondycji firmy. W miejscu pracy umiejętności relacji interpersonalnych pozwalają nam dzielić szczególną więź z naszymi współpracownikami, tak aby zachować wzajemne zaufanie i pozytywne uczucia.
Taka atmosfera przekłada się na większe zaangażowanie w życie firmy, a co za tym idzie, większą produktywność. Polityka personalna przedsiębiorstwa powinna uwzględniać te kwestie. Jedną z najważniejszych umiejętności interpersonalnych w każdej pracy jest komunikacja. Stworzenie kanałów komunikacyjnych, które będą usprawniać współpracę między pracownikami, może przynieść ogrom korzyści dla firmy.
Nie wyobrażam sobie codziennej wizyty w pracy u boku osób, których szczerze nie lubię. W pracy działanie grupy jako jedność przynosi lepsze efekty, dlatego stosunki międzyludzkie są tak ważne.